søndag, oktober 05, 2008

Preludium 1 - Litt om hva og hvorfor og sånt

Denne turen får sin egen kategori som heter Min coast to coast walk 2008. Dette fordi det vil gjøre det langt mer oversiktelig for leseren, jeg er nemlig en svært ujevn blogger og vil på ingen måte love å legge inn dagsetappene kjapt og fortløpende. Jeg har en del flere jern i ilden enn blogging, og noen av dem befinner seg også foran på prioriteringslista. Så, vil du følge dette vandringseventyret, så finn fram til riktig kategori i menyen til høyre. Scrolle litt.

Bilder og verdensvev og copyright og sånn
Bildene i bloggen vil hovedsakelig være mine egne, men enkelte illustrasjoner vil bli snappet opp fra andre steder på verdensveven. Er sidene store og offisielle, som f.eks. Wikipedia, turist-sites og hjemmesidene til større foretak og overnattingssteder, kommer jeg imidlertid ikke til å oppgi kilde, men vil i mange tilfeller lenke til stedene/foretakene. F.eks. til B & B's. Når det gjelder private bilder, så er tillatelse alltid innhentet i forkant.

Før jeg dro til England fant jeg en nydelig og informativ fotoblog fra Brian og Gails coast to coast-vandring. Brian har vært så vennelig at han har gitt meg tillatelse til å velge å vrake i fotosamlingen sin, en samling som består av over 600 bilder og som han vil sende på cd til meg. Fint å ha supplerende billedmateriale til de dagene det ikke var mulig å ta bilder pga uvær. Thanks a lot, Brian!


What's it about?

Dette er en rute for vandrere som først ble gått av Alfred Wainwright, og jeg overlater en nærmere beskrivelse av mannen og hans virke til den engelske versjonen av Wikipedia:

Alfred ("A.") Wainwright MBE (17 January 1907 – 20 January 1991) was a British hillwalker, guidebook author and illustrator. His seven-volume Pictorial Guide to the Lakeland Fells, published between 1955 and 1966 and consisting entirely of reproductions of his hand-written manuscript, has become the standard reference work to 214 of the fells of the English Lake District. Among his 40-odd other books is the first guide to the Coast to Coast Walk, a 190-mile long-distance footpath devised by Wainwright which remains popular today.

Den lange vandringen starter i St. Bees ved Irskesjøen og har sin endestasjon i Robin Hood's Bay ved Nordsjøen. Wainwright "designet" ruta i 1976, og hans egen guidebok er et nydelig stykke arbeid med et vell av detaljerte tegninger, målinger og inspirerende tekst. St. Bees i Cumbria markerer altså starten på Wainwright's coast to coast walk, og derfra begir man seg inn i The Lake District med sine mange topper, eller "fells" som Wainwright kalte dem. Terrenget flater noe ut, og etter et par dager i West Yorkshire kommer man inn i Yorkshire Dales, et variert og vakkert landskap med åser, skog, kulturlandskap og små landsbyer av gråstein. Etterhvert kommer det flere høydedrag med avgrensede hedeområder som avløses av nedstigninger til mer skogkledde landskap. Litt opp, litt ned og etter en dag med denne berg og dalbanen er man plutselig oppe på North Yorkshire Moors. Heden. Under siste del av turen går stadig nærmere sivilisasjonen, og det siste stykket inn til Robin Hood's Bay går langs en sti som er som skåret inn i klippene. 190 miles eller i overkant av 300 km er tilbakelagt.

Hvorfor i all verden...?

Tja, et sted skal man jo feriere? Og Nord England er jo kjent for sitt varme, tørre og stabile klima i september, så valget var såre enkelt.

Ok, ok, så var det kanskje ikke klimaet som avgjorde. Utgangspunktet mitt var et sterkt ønske om å oppleve Yorkshire-heden, et ønske som faktisk har vært tilstede helt fra barndommens litteraturdykk i Den hemmelige Hagen og som ble forsterket da jeg på et litt seinere tidspunkt grøsset meg gjennom The Hound of the Baskervilles. Da jeg også opplever en nærmest manisk lykkefølelse av å gå i terreng, begynte jeg å google etter guidede fotturer i Yorkshire-distriktet. Det var flere av dem, men da jeg fant fram til Wainwright og full pakke fra coast to coast, var jeg ikke i tvil. 13 marsjdager er bedre enn
3, 5 eller 7. Dessuten fikk jeg fjellene i Lake District med meg i tillegg til heden, og fjell er toppers! Flyprisen er også den samme uansett hvor lenge jeg velger å oppholde meg i The UK, så sånn sett fikk jeg mest for pengene ved å velge en laaaang tur.

Turoperatøren jeg valgte var North West Walks. De samarbeidet med et annet selskap, Packhorse, om transport av bagasje sånn at vi slapp unna med dagstursekker. Gruppa ville bestå av max. 12 personer pluss guide. Overnatting på enkle Bed & Breakfast, en sjelden gang på noe mer hotellignende. Frokost på B & B, lunsjpakker og middag på diverse puber om kvelden.

Avreise 29. august med fly til Manchester
Manchester - St. Bees neste dag (måtte ha en overnatting pga. shit togruter)
Retur 13. september


1 kommentarer:

Anonym sa...

såg du noe utenom det vanlige på den her turen?