søndag, mars 07, 2010

Votter, lue og fruktsalat

 .

Da jeg skummet frukt- og grønt tilbudene på Meny under fredagens handlerunde var det helt uunngåelig å tenke fruktsalat. Piel de Sapo er ved siden av vannmelon min absolutte favoritt innen melonfamilien. Jeg kan glatt gnafse i meg en hel melon i løpet av en kveld, enten naturale eller sammen med spekeskinke. Blå, søte druer er heller ikke å forakte, og de som havnet i kurven på fredag var eksepsjonelt smakfulle og søte. Det er sjelden jeg kjøper importerte jordbær, men bestemte meg denne gang for å gi dem en sjanse. Og det var absolutt smak i de røde pyramidene denne gang. Så ble det fruktsalat av:


0,5 piel de sapo 
1 kurv jordbær
0,5 ananas
0,5 kurv blå druer
2 pink lady epler





Det har ikke blitt så veldig mye strikking på meg siste uka, jeg har prøvd å komme meg ut i skiløypene og virkelig nyte den siste rest av snøen. Og jammen lærer jeg ikke litt hver gang, sist konsentrerte jeg meg litt om kunsten å skøyte. Jeg var nok litt av et syn. Særlig bakfra. 'nough said.

Tilbake til strikkinga, jeg har altså produsert et par votter og ei lue. Vottene Hippocampus (ravelrylink) har jeg hatt lyst til å strikke lenge, lua var et impulsprosjekt inspirert av de svenske OL-luene. Vottene ble litt store til å være vanlig damestørrelse, så jeg ga dem en etterbehandling i form av toving i light versjonen; vask på 30° ullprogram etterfulgt av en liten halvtime i tørketrommelen. Ble veldig fornøyd med resultatet, jeg liker den litt lodne finishen, det føles godt å ha på hendene.







Garn: Kauni effektgarn
Garnforbruk: 52 gram
Pinner: nr 2,5
Størrelse: Dame medium


Det er en god stund siden jeg heklet noe som helst, men de kule, svenske OL-luene pirret lysten til å lage noe lignende. Jeg ville ha en lue som sitter godt på hodet, som dekker ørene, som ikke ramler ned i pannen og som jeg ikke behøver å rette på støtt og stadig når jeg går på ski. Altså ikke en baggy ting denne gang. Jeg tok utgangspunkt i den svenske oppskriften, men da jeg strikket i Fritidsgarn og ikke i Eskimo måtte jeg justere litt på oppskriften. Strikket fra toppen og ned, og for å få lua til å sitte optimalt felte jeg inn noen masker - tror det var 6-7 - på siste omgang.



Garn: Fritidsgarn
Garnforbruk: 56
Heklenål: nr 5
Størrelse: Dame


Lua skal innvies på dagens skitur som enten går til Håvåshytta eller i løypene rundt Sveio golfpark. Vi har ikke helt bestemt oss ennå.

En strålende søndag til alle!





.

3 kommentarer:

lise sa...

Nam, nam til den fruktsalaten! Herlige votter!

Jeg har spart så mye arbeid til siste dagen i vinterferien at det ikke kommer til å bli tid til en skikkelig lang søndagstur i dag. Snakk om ris til egen bak.

Anonym sa...

Fine votter og deilig fruktsalat. Ha en fin søndag, Mien!

Anonym sa...

Du er dyktig som klarer å strikke med heklenål ;-)

Lekre votter!