mandag, oktober 30, 2006

The Boss


Åh. ÅHH! At jeg lot denne opplevelsen gå fra meg! Enda jeg leste anmeldelsene fra siste gang, og kunne forutse at dette kom til å bli fordømt bra. Enda Piero formidlet til meg klart og tydelig at dette var noe jeg burde få med meg. Og det kom til å bli like bra som sist gang. Jeg som har trampet meg gjennom ørten demonstrasjonstog på 60 og 70-tallet gaulende på bl.a. Pete Seeger.


We shall not, WE SHALL NOT BE MOVED!

We shall overcooooome!

If I had a hammmmer!


Se bare hva Stein Østbø i VG skriver:


For en huskestue!
Aldri har det vært morsommere å gå på konsert i Oslo Spektrum enn i går kveld.

Da sveipet Doktor Springsteen innom Oslos storstue for annen gang på et halvt år med sitt 17-personers omreisende musikalske gjøglershow og vaudeville-teater.

På dette drøye halvåret har Bruce Springsteen (57) solgt eventyrlige 150000 plater i Norge av «We Shall Overcome» med sanger som er forbundet med folk-ikonet Pete Seeger. Og det var i sannhet et takknemlig publikum som tok imot et unikum i går kveld.

Selv Springsteen ble tatt på senga når allsangen ljomet allerede før han hadde startet låter som «Old Dan Tucker» og «Erie Canal», og responsen da publikum gjenkjente den første tekstlinjen til «The River» fikk gåsehuden opp i stram givakt på et øyeblikk.

Showet i går kveld var noe endret fra mai, selv om sangene fra Seeger-platen selvfølgelig sto i fokus, og konserten ble om mulig enda mer livsbejaende enn forrige gang, ikke minst ved å avslutte det hele med den fresende gospelen «This Little Light Of Mine» og den irske hurramegrundt-låten «American Land». Da hadde vi allerede ved flere anledninger fryktet at kruttet var brent på ekstatiske versjoner av «My Oklahoma Home», «Jacob's Ladder» og «Open All Night», men Springsteen hentet krefter i kjelleren helt til siste tone og siste ord (som for øvrig var «Vel hjem» - på norsk!). Imponerende.

Samtidig har han omarrangert sine egne, klassiske sanger etter kveldens folkemusikktema og klart det på en tilnærmet genial måte. Både «Atlantic City», «The River» og spesielt «Further On Up The Road» fremstår som helt nye og nesten bedre låter.

En Seeger Sessions-kveld med Bruce og hans venner er definitivt en feiring av gleden og det frigjørende ved tidløs musikk. Dette er et budskap som trenger gjennom i alle sangene; Musikken gir håp og tro på bedre tider, samtidig som den oppfordrer den lille mann til å stå opp for seg selv. Eller som Bruce Springsteen selv sier i kveldens lille høydepunkt, «Growin' Up», fra hans aller første plate, «Greetings From Asbury Park N.J.» fra 1973; «When they said sit down, I stood up».

Bruce Springsteen har i hele sin karriere selv vært en representant for den lille mann og er likevel den største av dem alle.



Pay me my money down


0 kommentarer: