lørdag, august 14, 2010

Tema med variasjoner: Lange og ikke fullt så lange fargeskift

.
Håndarbeidstørken begynner å gi slipp, og jeg er i effektgarnmodus. Jeg har savnet et par "toppvotter" som er lette å ha/ta på og samtidig varme. Uansett hvor fint vær man har på tur, så er det ikke til å komme fra at det ofte blåser kaldt på toppene og da er det greit å ha et par lette votter tilgjengelig i sekken. Jeg valgte å strikke froskevottene til Jorid, men modifiserte oppskriften til vrangbord - viktig at vottene sitter godt - og laget en liten åpning til fotofingeren på høyre vott. For å øke vottenes evne til å holde på varmen lett-tovet jeg dem i tørketrommel. Verken valg av farger eller tovinga yter Jorids frosker rettferdighet, de forsvinner langt inn i ulla og gjemmer seg så godt at man må myse intenst og lenge for å få øye på dem. Men om estetikken ble mindre bra, så får funksjonen toppkarakter etter to prøveturer på forblåste fjelltopper.

Garn: Kauni effektgarn i fargene regnbue og svart/grått/lilla
Pinner: 3,5






Inspirert av de gode og varme vottene satte jeg i gang med tilsvarende i sokker. Tanken var å strikke et par virkelig varme sokker til bruk i teltet hvis gradestokken kryper ned under null. Ikke koselig å ligge og hutre inni soveposen og ikke få sove fordi man fryser på beina. Og en temperaturforskjell på 40 grader er vissnok ikke noen sjeldenhet i Atlasfjella, så her gjelder det å gardere seg. Det ble enda et par Lizard socks, også disse strikket i Kauni. Samme tovemetode som vottene, denne måten å tove på gir veldig god kontroll og du slipper overraskelser.

Garn: Kauni effektgarn i grønnfarger og Kauni ensfarget brun.
Pinner: 3,5






Da jeg strikket vottene - og også tidligere når jeg har strikket småplagg i Kauni - tenkte jeg at det hadde vært fint med litt kortere fargeskift. Da jeg etterlyste en slik type garn på hobbyforumet, ble jeg tipset om Teksrena og det svarte så absolutt til forventningene! Peggy Boisverts Binge Hat (Ravelrylink) ble prøveprosjektet og jeg ble virkelig fornøyd med denne søte, lille høstlua. Ja, for jeg assosierer umiddelbart lua med høstløv og crispy oktoberluft. For å skape litt kontrast strikket jeg kanten på lua fra én ende av nøstet, og skiftet over til den andre enden da jeg begynte på selve mønsteret.

Garn: Tekestra regnbue og Kauni ensfarget brun.
Pinner: 3 og 3,5








.

.
.

4 kommentarer:

mimouna sa...

Så flotte ting du har strikket! Froskene ble litt utydelige kanskje, men så lenge vottene er gode i bruk får det stå sin prøve. Sokkene, og spesielt luen, var kjempefine! Supre plagg du sikkert får mye glede av. :o)

lise sa...

Supertøft, alt sammen! Bra jobbet.

Garnhimmelen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Garnhimmelen sa...

Så flotte ting du har laget! Supert at du er fornøyd med Teksrena-garnet:) Eg har fått masse positive tilbakemeldinger på det garnet!

Ha en fin dag!