lørdag, mai 01, 2010

Sommerkål-lunsj

.
Jeg elsker kål. Jeg kan spise et helt blomkål som tilbehør til middag, - nydelig med litt olivenolje og havsalt - mengder med rosenkål og jeg bruker ofte strimlet hodekål i stedet for ris eller pasta. Det er så nydelig crispy! Men en av vårens virkelig gode matopplevelser er sommerkålen. Yummy! Jeg spiser den ofte rå, gjerne med et svin eller to kravlende på fanget, og så deler vi godene mer eller mindre uselvisk.

En av mine yndlingslunsjer er lettkokt sommerkål med olivenolje over, pluss pinjekjerner, parmesan og havsalt. Ofte lager jeg bare dette, men i dag hadde vi såpass mange ingedienser at jeg tok den litt mer ut:

Sommerkål i båter - kokt al dente
Rødløk i strimler
Oliven - jeg valgte med hvitløkpaste i dag
Cherrytomater
Ristede Pinjekjerner - hakkede cashews er også godt
Parmesan i tynne flak - kan godt rives også
Brune bønner
Basilikum - fersk åff kårs
Olivenolje
Flytende honning - bare bittelitt
havsalt og pepper

Kok kål, rist pinjekjerner og jobb litt med basilikumen i morteren. Bland den med olje og litt honning. Legg nykokt kål på tallerken, hell basilikum- og oljeblanding over, så parmesan, så pinjekjerner. Dander resten rundt på tallerken, og gi en liten dæsj med havsalt og pepper. Det kan absolutt gjør på en mer attraktiv måte enn jeg har gjort, men mine evner på kjøkkenet beklageligvis begrensede. Enjoy!







..

0 kommentarer: