mandag, oktober 19, 2009

Helga 18 og 19 oktober



Nå er vi kommet til den tida på året da vi som strikker og bedriver andre former for håndarbeid ikke uten videre kan blogge alt vi lager. Jeg snakker selvsagt om julegaver og om sneak peeks. Da får vi blogge om andre ting.

Jeg har fått tak i litt Wollmeise sokkegarn som jeg såvidt er begynt å strikke sokker i. Veldig mykt garn, nesten som å strikke med bomull! Har også bestilt en del merino ull som skal bli genser. En gang i framtida når jeg har klart å skaffe til veie alle grønnfargene jeg mangler. Dette har all mulig potensiale til å bli et skikkelig Sisifus prosjekt, ikke selve strikkinga men garnsamlinga, men man er da optimistisk.



Fin helg, var ute og heiet fram Nina som løp Djapadalten (se bilde øverst) på lørdag – bra jobba, Nina! – og hadde Julia innom på lørdagsdigg seinere. Det siste er vissnok blitt en tradisjon. I følge Julia.

En siste kikk på årets gresskar kunne bringe tårene fram på tøffere sjeler enn meg; det var bare sorgen! Og så jeg som er så vanvittig glad i gresskarsuppe! 6-7 uanseelige små unnskyldninger for gresskar lå gjemt under digre bladet, små grønne klumper som varierte i størrelse fra golfball til tennisball. HALLO! DERE ER GRESSKAR FOR SVARTE! SKAMME SEG LANGT INNI KJERNEHUSET!



Søndag hanket jeg inn barn og barnebarn til kaffe og eplekake med iskrem. De var lette å lokke, for å si det sånn, men Alf Inge var dessverre ikke hjemme denne helga så det var én som manglet. Veldig koselig å samles av og til, trenger ikke være de store anledningene, bare sose i hop en kake eller noe annet lettvint og være sammen. Sant lille hamster? Veldig greit å lage eplekake i langpanne, forresten, det har jeg aldri gjort før. Nytter ikke med små pinglekaker i springform her, vi lider ikke akkurat av apetittmangel noen av oss.



Ha en fin uke!

6 kommentarer:

Margrethe sa...

Koselig oppdatering.

Du, den mini mochien skulle du aldri vist frem. De selger jo den hos garnpusheren min, fire minutter på sykkel herfra. I dag klappet og klappet og klappet jeg... den er hamstermyk og helt fantastisk. Og jeg som ikke strikker med sytråd!

Bitt@mi sa...

For en flott blogg du har og så artig, du skriver:-) Vet ikke om jeg har vært innom deg før, men kommer garantert igjen.
Wollmeise, ja, det er riktig et kosegarn - og jeg har samlet meg ca 20 hesper til nå. Og 7 er på vei snart også:-) Dyrt, ja, men vel verdt pengene, synes jeg. Jeg kan kose med disse i lange baner, og har mange planer framover for dem...
Flotte sokker du har strikket og jeg tviler ikke på at det kommer flere fra din hånd!
Ha ei nydelig uke!

Anonym sa...

Det garnet var fargesprakende og lekkert.Så koselig dere har det!Ha en nydelig uke, Mien!

Hanne sa...

Så koselig alt hørtes ut, og kos er noe man godt kan ha på høsten. Og hele året for den del. Jeg er svak for eplepai, med creme fraiche til. Snadder.

Mien sa...

Blomsterpiken: Bra for lommeboka mi at jeg ikke bor minutter unna mini mochi! Er helfrelst på det garnet.

Bitt@mi: Tusen takk for hyggelig tilbakemelding!

mathilde: ha en toppers uke du også! Hils familien!

Hanne: Creme Fraiche må prøves, det kan jeg tenke meg er godt, ja.

mimouna sa...

Vi dyrket bittesmå blomkål og gulrøtter for noen år siden, de hadde passet sammen med de gresskarene dine. Heldigvis pleier det å dukke opp gresskar i butikkene i oktober, så du får lage deg lykter og koke suppe på innmaten. ;o)

Og så har jeg beundret både garnet ditt og de nydelige parene med knestrømper. Lekkert!