søndag, juli 06, 2008

Tour de France dessert


Jeg bestemte meg for å dele oppskriften til denne nydelige desserten, og som skrevet tidligere så har vi som tradisjon å spise denne under første etappe - eller som tidligere år; prologen - av Tour de France.

Oppskriften er delvis min egen og delvis fra restaurant & bar Es Port i den lille fiskelandsbyen Fornells nord på Menorca. Dit kjørte jeg sammen med Piero en sommerkvled i 1985. Vi skulle egentlig spise hummer, men det tror jeg ikke vi gjorde likevel av en eller annen grunn. Om jeg ikke husker hovedretten, så gjorde desserten såpass inntrykk at jeg etter beste evne forsøkte å kopiere den vel hjemme i Norge. Om det er nøyaktig lik vet jeg ikke, men god er den i hvert fall!

Tour de France dessert (4 posrjoner)

3 dl. kremfløte
2 ts. sukker
1 ts. vaniljesukker
8-10 ss. bær
8-10 kiwi
Flytende akasiehonning

Stivpisk kremfløte sammen med sukker og vaniljesukker. Skjær opp friske bær hvis de er store som f.eks. jordbær og la frosne, tinte bær renne av seg. Legg et par spiseskjeer bær på hver tallerken. Dekk så denne lille haugen av bær med stivpisket krem og form til en halvmåne. Skjær kiwi i tynne skiver og dekk hele kremhaugen med kiwiskiver. Hell så den flytende honningen i en tett spiral over det hele. Skal desserten stå i flere timer før servering, så vent med å helle honning over til ca. 15 minutter før. Enjoy!

0 kommentarer: